Monday 1 August 2011

SUaSaNA BuLAn PUaSA


ASSALAMUALAIKUM...skrg nie ak xthu nk wat ape,abis jer klas aku trus blik rumah,then 'terniat' plak nk bsuh baju..nk tido,dlam klas tdi aku dh tido jap..hehe..sory MR. JEK..ngntok sgt kot.biasalah kn bulan puasa mcm nie msti kne bgun awl tok sahur.so,rse ngntok 2 normal la kn..tp seriously aku nk story sikit psal suasana bulan puasa aku di sini,i mean at KELANA JAYA.arini msukla hari kedua kiter berpuasa kn..xbnyk sgt perubahan or suasana yang aku rse biler berpuasa di sini.tp ade jgkla yg brubah..hehe.

First---->BANGUN SAHUR
DISANA------>
-klu kt kg,yg mnjadi tukang kejut aku time nk bgun sahur,of cozla my mom...sjak dri kcil lgi,i mean start darjah 3 or 4 la bru aku blaja puasa..hehe.aku ni mmg jnis liat nk bgun..nk bgun kne kjut byk kali.klu skali jer kjut,jgn harapla aku nk bangkit..slalu kitrg akn start mkn sahur pkul 5 cam 2la...menu msakan mstila dsdiakan oleh mak aku..dh abis jer sahur,ak n mak aku akn bertadarus sme2..actually,yg start bertadarus nie mse arwah atok(panggilan nenek)bertadarus dgn mak aku..then,aku join sme.tp hnya sekejap jer coz atok meninggal dunia...tp lpas 2,aku ngn mak aku truskan tadarus biler blan puasa tiba..selalunya kami akn khatam AL-QURAN smpaila abis puasa..
DISINI------->
-dkt sini aku kne bgun sndri..xder org nk kjutkan.klu xbgun,alamat x sahurla aku.berlaparla..tp alhamdulillah,2 hari nie aku bleh bgun..biase aku bgun dlm kul 5 kn coz dh tersedia mknn diatas meja..tp kt sini awl 1 jam,kol 4 kne bgun..nk msak nasi.menu aku xlen xbkn,nasi greng jer..huhu..ari2 sahur nasi greng.nek muat pun ade..tp alhamdulillah ade jgk mknn tok sahur..syukur~syukur~..pas sahur,aku trus online FB n men PES..hrmmm...xder pluang nk tmbh pahala..apekan daya..

Second------->WAKTU BERBUKA
DISANA------>
-time berbuka pling best skali..yerla,seharian x mkn,xminum pastu msuk wktu berbuka,mmg nikmatla..hehehe..juadah berbuka selalunya bkn aku yg akn beli coz aku xthu nk bli ape..so,tgas 2 diberikan oleh mak aku..sbb dier pndai cari mknn yg menyelerakn tok berbuka..kdg2,mak akn wat kuih sndri such as mee,kueh tiaw,keria,mee kari,n yg pling best n sdap skali time mak aku wat bubur lambuk!!mmg favourite aku..smpai 2 magkuk aku telan..hehe..klu citer psal air,aku akn abiskn air sejag penuh??cye x??haha..xcye udah..tp hakikatnyer mmg btol..hehe..
DISINI----->
-klu kt sini,aku trpksala bli sndri..xkn nk suh mmbr plak...haiyaa..biasenyer kitrg akn trun bli jam 5.45 petang coz xlah jauh sgt bazaar dri rumah kami..trun lif,smpaila,,untungla bdan..tp kali nie aku xleh nk mkn sdap2,coz aku dh tetapkan sehari bajet below RM10..tkut lari bajet aku blan nie..mknn pun ala kadar jer..ckup2 jer tok berbuka n lpas solat terawih..mknn pun terhad jer..hrmmm..berbeza sunggh..

OKLA...aku rse 2 jer perbezaan aku berpuasa disini dgn kt kg..len2 aku rse sme jer kot..tp 2 smue normal la kiter kne terima hakikat dlm setiap perubahan yg berlaku n terpaksa tok mnyesuaikan diri dlam situasi 2...actually,aku nk tido jap..pas nie ade klas lgi..pnat seyh...!!!ASSALAMUALAIKUM...

5 comments:

  1. kena la pandai brdikari.. kate dh besar kan..:)

    ReplyDelete
  2. yup...btol 2...tp ternyata mse akn mngubah kiter dri mnjadi lbih mtang...

    ReplyDelete
  3. masa tidak akan mengubah apa2 tentang diri kita... masa akan terus berjalan tanpa brhenti sesaat pun.. melainkan kalu jam tu yang rosak.. heheh..tapi hanya kita yang layak menentukan apa yang terbaik untuk diri kita.. :)

    ReplyDelete
  4. apabila masa berjalan,kiter x sdar yg sbnryer trdpat perubahan dlm diri kiter sdikit demi sdikit tnpa kiter sedari...dan dri situla smunyer akn brubh serta merta..

    ReplyDelete
  5. memang betul tu... sebab tu kita kena la slalu alert dgn apa yang terjadi di sekeliling kita.. Wlaupun kadang2 kita mgkin akan terlepas pndang,namun pasti akn ada perkara yang akn jadi tnpa kita sedari... :)

    ReplyDelete

Followers